Escape Me Gdynia

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich
w Escape Me Gdynia

prowadzonym przez MS Wizards Spółka cywilna Michał Przekop Stanisław Hapka
NIP: 5862344289, REGON: 383136790

  • Wstęp

    Dokument Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w Escape Me Gdynia prowadzonym przez MS Wizards Spółka cywilna Michał Przekop Stanisław Hapka (NIP: 5862344289, REGON: 383136790), został opracowany na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2016 r. poz. 862, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 560).

    Z dokumentem zapoznano pracowników Escape Me Gdynia oraz umożliwiono zapoznanie się z nim gościom escape roomu, uczestnikom gier poprzez udostępnienie dokumentów w siedzibie i na stronie internetowej placówki.

    Standardy Ochrony Małoletnich udostępniono w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz wersji skróconej dla małoletnich.

    Informacje zawarte w dokumencie upowszechniane są wśród rodziców/opiekunów prawnych, opiekunów faktycznych małoletnich i uczestników gier podczas realizacji usługi przez Escape Me Gdynia.

    Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni i faktyczni dzieci mają dostęp do obowiązujących w Escape Me Gdynia Standardów Ochrony Małoletnich oraz są angażowani w działania placówki na rzecz ochrony małoletnich. Uczestnicy gier – małoletni przed realizacją gry w placówce każdorazowo są informowani do kogo mogą się zgłosić z prośbą o pomoc lub radę w przypadku krzywdzenia.

    Na terenie jednostki w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

  • 2. Podstawowe terminy i definicje

    W niniejszym dokumencie stosuje się terminy i definicje o znaczeniu:

    1. Pracownik – osoba zatrudniona w Escape Me Gdynia na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jak również ewentualni stażyści, praktykanci i wolontariusze;
    2. Właściciel/Właściciele: Michał Przekop i Stanisław Hapka prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej MS Wizards spółka cywilna Michał Przekop Stanisław Hapka z siedzibą w Gdyni ul. Nowogrodzka 13 (NIP:5862344289, REGON: 383136790),
    3. Escape Me Gdynia/Placówka/Jednostka – escape room prowadzony przez MS Wizards spółka cywilna Michał Przekop Stanisław Hapka z siedzibą w Gdyni ul. Nowogrodzka 13 (NIP:5862344289, REGON: 383136790);
    4. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
    5. Ustawa o ochronie dzieci – ustawa z 28.07.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606);
    6. Dziecko, Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia przebywająca w Escape Me Gdynia lub uczestnicząca w grach organizowanych w Placówce;
    7. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy, opiekun faktyczny np. nauczyciel;
    8. Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka decyzję o wyrażeniu zgody podejmuje sąd rodzinny;
    9. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Escape Me Gdynia, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego obowiązku;
    10. Koordynator ds. SOM – wyznaczony przez Właścicieli pracownik sprawujący nadzór nad realizacją postanowień Standardów Ochrony Małoletnich – szczegółowy zakres został określony w rozdziale 7 SOM;
    11. Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO;
    12. Procedury, SOM – to niniejszy dokument o nazwie Standardy Ochrony Małoletnich wprowadzony w Escape Me Gdynia;
    13. Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
    14. Plan wsparcia – plan realizowany w ramach organizacji i udzielania pomocy małoletniemu w Escape Me Gdynia.
  • 3. Weryfikacja osób w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

    1. Właściciele jednostki zgodnie z art. 21 ustawy z 13.5.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2016 r. poz. 862, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 560) przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z rekreacją czy działalnością artystyczną z udziałem małoletnich, zobowiązani są do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.

    Właściciele odbierają od kandydata oświadczenie do celów weryfikacji osób w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.

    2. Rejestr z dostępem ograniczonym – Właściciel uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji.

    Link: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/register

    3. Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, informacja jest ogólnodostępna – nie wymaga zakładania konta.

    Link: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/

    4. Jeżeli dane osoby weryfikowanej znajdują się w Rejestrze z dostępem ograniczonym wówczas napłynie informacja zwrotna: „FIGURUJE”, wraz z podanymi danymi.

    Jeżeli dane osoby weryfikowanej nie znajdują się w Rejestrze napłynie informacja o treści:

    „W Rejestrze nie ma informacji o osobach, dla których są spełnione warunki zawarte w pytaniu do systemu”.

    W przypadku drugiego z Rejestrów otrzymujemy informację zwrotną:

    „W Rejestrze nie ma informacji o osobach, dla których są spełnione warunki zawarte w zapytaniu”.

    5. Informacje zwrotne otrzymane z Rejestru Właściciel drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.

    6. Właściciel od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.

    Link: https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web

    Otrzymaną informację należy złożyć do części B akt osobowych.

    Jeżeli jednak potwierdza ona, że kandydat był karany, wtedy powinna ona trafić do części C akt osobowych.

    7. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.

    8. Właściciel Escape Me Gdynia pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.

    9. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

    10. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści:

    Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

    Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

  • 4. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Escape Me Gdynia, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

    1. Obowiązkiem wszystkich pracowników Escape Me Gdynia niezależnie od formy zatrudnienia jest dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w escape roomie. Wobec dzieci niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Escape Me Gdynia traktują każde dziecko z należytym szacunkiem, wspierają je w pokonywaniu trudności uwzględniając jego umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz potrzeb. Pracownicy traktują każde dziecko równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. W kontakcie z dziećmi pracownicy placówki promują zasady „dobrego wychowania”, podejmują działania mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do zapoznania się i zaakceptowania zasad określonych w SOM, co potwierdzają złożeniem pisemnego oświadczenia.

    2. Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek z niżej opisanych zdarzeń lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczestników – małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym osobę odpowiedzialną lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji opisaną w rozdziale 5 SOM. Pracownicy muszą pozostawać w gotowości do wyjaśnienia określonych postępowań lub sytuacji, w których uczestniczyli, a które powodują powstanie uzasadnionego podejrzenia, iż naruszają zasady określone w SOM. Należy zachować szczególną ostrożność wobec małoletnich, co do których Pracownicy mają wiedzę/nabędą wiedzę np. od opiekuna prawnego/faktycznego, że doświadczyli różnych form nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że małoletni będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi lub innymi uczestnikami. W konsekwencji, o ile zajdzie taka potrzeba Pracownicy zobowiązani są podjąć interwencję z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.

    4.1. Komunikacja pracowników budująca dobre relacje z dziećmi

    Pracownik Escape Me Gdynia:

    1) zachowuje cierpliwość, ze spokojem i szacunkiem odnosi się do małoletniego;

    2) uważnie słucha małoletniego i stara się udzielać mu odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i jego wieku;

    3) okazuje zrozumienie dla trudności i problemów małoletniego;

    4) każdorazowo utrzymuje profesjonalną relację z małoletnim, stosuje komunikację i działania wobec małoletniego dostosowane do sytuacji;

    5) daje małoletniemu gwarancję nietykalności cielesnej – nie stosuje wobec niego żadnej formy przemocy;

    6) w procesie rozwiązywania konfliktów dba o komunikację dającą małoletniemu poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;

    7) traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby;

    8) podejmuje czynności, które mają na celu dobro i interes małoletniego;

    9) nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

    10) daje małoletniemu prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach;

    11) nie podnosi głosu, chyba że wynika to z sytuacji zarażającej bezpieczeństwu małoletniego;

    12) nie grozi małoletniemu, nie wypowiada się z sposób uwłaczający jego godności i poczucia własnej wartości;

    13) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym;

    14) szanuje prawo małoletniego do prywatności, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, w związku z koniecznością jego ochrony, wyjaśnia mu zaistniałą sytuację i powody działania.

    4.2. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

    W komunikacji Pracowników z dziećmi zabrania się:

    1) wykorzystywania wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, przymuszania, gróźb);

    2) stosowania jakiejkolwiek formy przemocy psychicznej wobec małoletniego, np.: izolowania, pomijania, obniżania statusu małoletniego w grupie, astygmatyzowanie małoletniego z powodu jego zdrowia, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, ośmieszania, poniżania, wyzywania, grożenia, wyszydzania i wyśmiewania;

    3) stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej wobec małoletniego np.: zabieranie rzeczy, niszczenie rzeczy, ograniczenie swobody ruchu, bicie, popychanie, szturchanie, szczypanie, klapsy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk, ciągnięcie za włosy, pociąganie za uszy;

    4) umieszczania obraźliwych, ośmieszających małoletniego rysunków, zdjęć i filmów, rozpowszechniania wszelkich nieprawdziwych, poniżających małoletnich materiałów;

    5) stosowania naruszających godność małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym dotyczących np. płci, ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;

    6) stosowania dyskryminujących komentarzy odnoszących się do np. do płci;

    7) stosowania wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów;

    8) publikowania prywatnych zdjęć ani innych informacji o małoletnim i jego rodziny w osobistych mediach społecznościowych, bez zgody zainteresowanej strony;

    9) składania małoletniemu propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;

    10) ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji nt. małoletniego, informacji o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej, światopoglądu, religii (o ile Pracownik znajduje się w ich posiadaniu);

    11) naruszania prywatności małoletniego, jeżeli sytuacja tego nie wymaga np. nie wchodzi do toalety bez poinformowania o tym małoletnich bądź pozwolenia;

    12) nawiązywania z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych jak również składania mu propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie zrozumianym przez małoletniego charakterze, obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze seksualnym, stosowania żartów, używania gestów o seksualnym podtekście, oraz zabrania się udostępniania małoletniemu treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;

    13) zatajania informacji na temat możliwości występowania relacji, które charakteryzują się w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu małoletnim przez pracownika, bądź pracownikiem przez małoletniego, wszelkie takie sygnały muszą być przekazywane do Właścicieli w sposób gwarantujący poszanowanie godności osób zaangażowanych w sytuację.

    4.3. Kontakt fizyczny z małoletnim.

    1. Kontakt fizyczny z małoletnim, o ile w ogóle wystąpi taka sytuacja, że będzie konieczny i nastąpi, nie może być niejawny bądź ukrywany.

    2. Pracownik nie narusza nietykalności osobistej małoletniego. Nie zachowuje się w sposób niestosowny i dwuznaczny; nie dotyka małoletniego, nie głaszcze, nie poklepuje w sposób poufały.

    3. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy z małoletnim typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.

    4. Pracownik, który ma świadomość /został poinformowany o tym albo ma podejrzenie, że małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.

    5. Podczas rozmowy indywidulanej z małoletnim, na życzenie małoletniego Pracownik winien odbyć ją w głównej sali/rejestracji, zapewnić obecność innego Pracownika/rodzica/opiekuna prawnego lub faktycznego lub chociaż innego małoletniego.

    6. W sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego np. pomocy podczas ubierania się, rozbierania, korzystania z toalety czy czynności pielęgnacyjnych i higienicznych unikają innego kontaktu fizycznego z małoletnim niż niezbędny.

    7. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych/opiekunów faktycznych (nauczyciele, osoby sprawujące opiekę) dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, bądź poruszaniu się po escape roomie.

  • 4.4. Kontakt pracowników z małoletnimi poza godzinami pracy

    1. Kontakt z małoletnim odwiedzającym placówkę, co do zasady powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy Escape Me Gdynia i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracownika.

    2. Zakazane jest zapraszanie małoletniego do miejsca zamieszkania Pracownika oraz spotykanie się z nim poza godzinami pracy (poza czasem wyznaczonym na grę w placówce). Obejmuje to także kontakty z małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych, chatroomy, it.).

    3. Jeżeli Pracownicy utrzymują relacje towarzyskie lub rodzinne z rodzicami/opiekunami prawnymi/opiekunami faktycznymi małoletniego to zobowiązani są do zachowania w poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich i ich rodziców/opiekunów prawnych odwiedzających Escape Me Gdynia.

  • 4.5. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

    1. Obowiązkiem małoletniego jest przestrzeganie zasad i norm zachowania określonych w Regulaminie placówki.

    2. Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu przemocy słownej, fizycznej i psychicznej agresji.

    3. Małoletni, jeżeli jest świadkiem stosowania przez innego małoletniego/małoletnich jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy u osoby dorosłej.

    4. Małoletni jest zobowiązany do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.

    5. Małoletni nie narusza praw innych małoletnich – uznaje prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny.

    6. Małoletni zachowuje wysoką kulturę w kontakcie z innymi małoletnimi jak i osobami dorosłymi (w tym pracownikami). Używa zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam.

    7. Małoletni nie kpi, nie szydzi ze słabości innych małoletnich, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.

    8. Małoletni kontroluje swoje zachowania i emocje pod kątem wyrażania sądów i opinii; jest życzliwy dla innych małoletnich i pracowników, nie stosuje wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

    9. Małoletni akceptuje i szanuje innych małoletnich. Wspólnie z innymi małoletnimi uczestniczy w grze zorganizowanej przez Escape Me Gdynia na zasadach zdrowej rywalizacji i współpracując z innymi uczestnikami gry.

    10. Małoletni okazuje zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferuje im pomoc.

    11. Małoletni wyraża własne poglądy, oceny i spojrzenie na świat w sposób wolny od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.

    12. Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w Escape Me Gdynia pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

  • 5.2. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

    1. Osoba zgłaszająca zdarzenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

    1) osobiście do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń;

    2) telefonicznie do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń;

    3) na adres e-mail do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń (e-mail: ………………………..).

    2. Przechowywanie ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

    1) dokumentacja jest prowadzona oraz przechowywana przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń do czasu zakończenia sprawy;

    2) dokumentację należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych.

  • 6. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

    1. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń podejmuje interwencję po otrzymaniu informacji o krzywdzeniu małoletniego lub o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz wzywa rodziców/opiekunów dziecka, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogło być lub jest krzywdzone i informuje ich o podejrzeniach.

    2. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń sporządza kartę interwencji do każdego zgłoszenia krzywdzenia małoletniego.

    3. Na podstawie zebranych informacji osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń tworzy Plan wsparcia, który określa zakres danych i informacji niezbędnych do stworzenia i monitorowania funkcjonowania Planu wsparcia.

    4. Plan wsparcia jest przedstawiany rodzicom/opiekunom prawnym/opiekunom faktycznym dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

    5. Wszyscy pracownicy Escape Me Gdynia i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając przekazywanie informacji uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

    6. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśników należy:

    1) osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka przez rówieśnika/rówieśników lub osoba, która pozyskała o powyższym informację, zgłasza problem osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń lub rodzica/opiekuna prawnego/ opiekuna faktycznego dziecka;

    2) osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń lub pracownik przeprowadza rozmowę zarówno, z poszkodowanym jak i z dzieckiem/dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie rówieśnika;

    3) po przeprowadzeniu rozmów osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń lub pracownik podejmują działania, aby wyeliminować zachowania niepożądane w społeczności;

    4) w przypadku bardziej skomplikowanym należy przeprowadzić procedurę interwencji, o której mowa w ust. 1 i kolejne niniejszego rozdziału;

    5) dla zwiększenia skuteczności interwencji, należy zaangażować również opiekunów dzieci by dawali oni pozytywne wsparcie swoim dzieciom poprzez rozmowę z nimi ukierunkowaną na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie rówieśników i komu zgłaszać, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia.

  • 7. Zasady ustalania Planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

    1. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń.

    2. Plan wsparcia powinien być rozpisany w sposób jasny, konkretny i wykonalny.

    3. Plan wsparcia obejmuje działania niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu, w tym:

    a) zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia jako pierwszy krok planu;

    b) rozpoznanie potrzeb małoletniego w związku z zaistniałą sytuacją;

    c) propozycje skierowania małoletniego do specjalistycznej pomocy zewnętrznej.

    4. Plan wsparcia powinien określać jakie inne organizacje i podmioty należy zaangażować w pomoc małoletniemu.

    5. Plan powinien być mierzalny tj. pozwalać na weryfikuję czy cel lub poszczególne etapy zostały osiągnięte.

    6. Plan wsparcia powinien zostać przedstawiony rodzicom/opiekunom małoletniego, chyba że to oni są wskazani jako sprawcy krzywdzenia, w takiej sytuacji plan przedstawiony jest wskazanej osobie przez sąd rodzinny.

  • 8. Osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

    1. Właściciel informuje pracowników o obowiązku jednostki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

    2. Pracownicy jednostki uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskie Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.

    3. Należy poinformować pracowników i odpowiednio rodziców/opiekunów prawnych/opiekunów faktycznych małoletniego (uczestnika) o tym, iż Właściciel w związku z istnieniem uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa podjął decyzję o złożeniu stosownego zawiadomienia odnośnym władzom lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub o przesłaniu do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego formularza określonego wzorem „Niebieska Karta – A”, w ramach czynności podejmowanych przez jednostkę, o których mowa w rozporządzeniu RM z 6.9.2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1870).

    4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie wyżej.

  • 9. Kompetencje Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich

    1. Właściciele jednostki wyznaczają w formie uchwały Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich odpowiedzialnego za:

    1) monitorowanie realizacji i przestrzegania SOM;

    2) reagowanie na sygnały naruszenia SOM;

    3) prowadzenia rejestru zgłoszeń i proponowanych zmian SOM;

    4) dokonywanie przeglądów i aktualizacji według potrzeb faktycznych i prawnych zapisów SOM.

    2. Koordynator ds. SOM powinien:

    1) wyróżniać się empatią i zrozumieniem problemów dzieci;

    2) umieć komunikować się z dziećmi w sposób dostosowany do ich wieku i rozwoju;

    3) charakteryzować się spokojem i poszanowaniem wśród dzieci oraz pracowników.

    3. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego rozdziału powinna ponadto posiadać umiejętności organizacyjne oraz potrafić doradzać innym pracownikom, co do stosowania niniejszych Procedur.

    4. Przygotowanie personelu do stosowania standardów polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności identyfikacji ryzyka krzywdzenia małoletnich, rozpoznawania krzywdzenia i jego objawów, podejmowania zgodnych z prawem działań w celu ochrony i wsparcia małoletnich.

    5. Koordynator ds. SOM przeprowadza wśród pracowników jednostki, minimum raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji SOM.

    6. W ankiecie, o której mowa w ust. 5 niniejszego rozdziału pracownicy jednostki mogą proponować zmiany do SOM oraz wskazywać naruszenia przyjętych w jednostce procedur.

    7. Koordynator ds. SOM dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet, sporządza na tej podstawie raport z przeglądu, który następnie przekazuje Właścicielowi.

    8. Właściciele wprowadza do SOM niezbędne zmiany w formie uchwały i podają do wiadomości pracowników, rodziców/opiekunów prawnych dzieci treść znowelizowanych zapisów, poprzez ich wyłożenie w widocznym miejscu w siedzibie Escape Me Gdynia.

  • 10. Zasady i sposób udostępniania SOM rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

    1. Niniejsze Standardy Ochrony Dzieci są jawne dla rodziców, prawnych opiekunów dzieci, faktycznych opiekunów dzieci oraz pracowników.

    2. Dla dzieci przygotowana zostaje wersja skrócona SOM.

    3. Standardy w wersji zupełnej i skróconej wyłożone są w siedzibie Escape Me Gdynia, w recepcji.

    4. SOM w wersji zupełnej i skróconej udostępniane są na oficjalnej stronie internetowej jednostki.

    5. Escape Me Gdynia przekazuje/udostępnia zasady określone w SOM do wglądu przy okazji rezerwacji gry na rzecz małoletnich lub przy zakupie biletów.

  • 11. Korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

    1. Placówka nie umożliwia małoletnim dostępu do sieci Internet z urządzeń elektronicznych w niej się znajdujących. Z sieci Internet oraz urządzeń podłączonych do sieci korzystają jedynie pracownicy Escape Me Gdynia oraz Właściciele.

    2. Wszystkie urządzenia elektroniczne będące elementami gry w Placówce nie umożliwiają połączenia się za ich pośrednictwem z siecią Internet przez małoletniego, stąd nie zachodzi konieczność wdrażania procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci Internet.

  • 12. Zasady ochrony wizerunku dziecka

    1. Escape Me Gdynia, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

    2. Pracownikowi Escape Me Gdynia nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie jednostki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

    3. W celu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 2 niniejszego rozdziału, pracownik jednostki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.

    4. Niedopuszczalne jest podanie osobom trzecim danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez jego wiedzy i zgody.

    5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana, co wynika z art. 81 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.).

    6. Upublicznienie przez pracownika jednostki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

    7. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 6 niniejszego rozdziału powinna zawierać informację gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.

    8. Escape Me Gdynia zbiera i przechowuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku małoletnich podczas uczestnictwa w grze organizowanej przez placówkę, informując, iż wyrażenie zgody jest dobrowolne, nie wpływa na udział w organizowanych grach. Cel i sposób przetwarzania oraz inne informacje dotyczące wizerunku jako danych osobowych wskazane są w treści zgody.

  • 13. Zasady ochrony danych osobowych małoletnich – obowiązek informacyjny

    Escape Me Gdynia respektując przepisy rozporządzenia RODO oraz krajowe ustawy i wytyczne organu nadzorczego prowadzi swoje działania statutowe z szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych małoletnich i ich opiekunów. Zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia PEiR (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia od dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „RODO”, informujemy o sposobie przetwarzania danych osobowych w celu realizacji zadań statutowych oraz działań w zakresie promocji jednostki, w związku z tym wskazujemy, że:

    1. Administratorem danych osobowych są: Michał Przekop i Stanisław Hapka prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej MS Wizards spółka cywilna Michał Przekop Stanisław Hapka z siedzibą w Gdyni ul. Nowogrodzka 13 (NIP:5862344289, REGON: 383136790).

    2. Pani/a dane przetwarzane są w celach rekrutacji do Escape Me Gdynia, realizacji usług – gier i innych wynikających z Regulaminu i przepisów prawa, a także w celu prowadzenia komunikacji i promocji.

    3. Przetwarzanie jest realizowane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. g RODO dla realizacji usług oraz na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest zapewnienie ciągłości komunikacji, dbanie o wizerunek jednostki oraz w celu promocji z wykorzystaniem indywidualnych zdjęć na podstawie wyrażonej dobrowolnej zgody z art. 6 ust. 1 lit. a RODO, zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed jej wycofaniem, podanie danych w zakresie zgody jest dobrowolne i nie rodzi negatywnych skutków wobec osoby.

    4. Pani/a dane osobowe przechowywane do czasu wyrażenia sprzeciwu lub ustania celów przetwarzania czyli zakończenia uczęszczania do jednostki oraz przez okres archiwizacji dokumentów zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.

    5. Posiada Pan/i prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/u także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.

    6. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie Pani/a danych do Prezesa UODO (uodo.gov.pl).

    7. Podanie danych w zakresie wymaganym prawem jest obowiązkowe, w przypadku odmowy podania danych nie będzie możliwości realizować zadań ustawowych wobec małoletniego.

  • 14. Przepisy końcowe

    1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

    2. Ogłoszenie SOM następuje w sposób dostępny dla pracowników jednostki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wyłożenie w siedzibie Escape Me Gdynia dla pracowników, poprzez udostępnienie na stronie internetowej Escape Me Gdynia lub poprzez przesłanie SOM drogą elektroniczną, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, które wspierają jej funkcjonalność oraz służą do monitorowania sposobu, w jaki korzystasz z naszej witryny internetowej. Aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenie użytkownika, prosimy o włączenie określonych plików cookie w ustawieniach i kliknięcie "Akceptuj"

Niezbędne
Funkcjonalne
Statystyczne
Marketing

Pliki cookie to małe pliki tekstowe przechowywane na Twoim komputerze przez strony internetowe, które przeglądasz. Strony internetowe korzystają z plików cookie w celu ułatwienia użytkownikom sprawnej nawigacji i wykonywania określonych funkcji. Pliki cookie, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej, nie wymagają Twojej zgody. Wszystkie inne pliki cookie wymagają zgody przed ustawieniem ich obsługi w przeglądarce. Możesz w każdej chwili zmienić decyzję na temat korzystania z plików cookie na naszej stronie dotyczącej polityki prywatności.